Sunday 9 October 2011

Dagsrapport 1

  • Min far har ringet og forklaret hvorfor der er højvande i Københavns havn, når der er vestenvind. Det er fordi vandet bliver presset fra Kattegat ned gennem Øresund til Østersøen. Noget af det havner så i havnen, og kan ikke komme ud igen, før vinden vender og det bliver østenvind. Idag holdt det op med at blæse og var helt smukt og stille da jeg mødte på arbejde. Vandet sank 30 centimeter på et par timer. Han fortalte også at jeg skal være opmærksom på at der er nogle steder i New Zealand, hvor man ikke kan drikke vandet fordi der lever bakterier i det. Det vidste jeg godt, men kun fordi det stod i Lonely Planets guidebog.
  • Jeg var ude at kigge på stjerneskud med den yndige i går aftes, da Giacobini-Zinner kometen fløj forbi. Vi lå ved officersskolen med en kop te og glanede op i himlen, og jeg forsøgte at komme med romantiske livsvisdomme a la 'når nogle stjerner dør, før der overhovedet er nogen der ser dem, så er et år jo ikke så længe', mens den yndige ræbede sig og tænkte på fodboldresultater og en familie med utroligt larmende piger på syv, otte og ni løb rundt ved siden af. Der var hele tiden små stjerneskud lige ude i øjenkrogen. Jeg ønskede mig ikke noget, den yndige ønskede sig noget, men måtte ikke sige hvad det var, for så går det ikke i opfyldelse og det skal ønsker.
  • Jeg har inviteret til farvelfest den første fredag i november og fem har meldt sig til indenfor en time. Jeg kommer nok til at savne mine venner mere end jeg regner med.
  • Jeg har ni vagter tilbage før jeg skal afsted og jeg glæder mig som et lille barn (eller en arbejdssky teenager) til sæsonen er helt slukket og lukket, for nu er det bare koldt og vådt og trist ude på vandet og jeg er uendeligt træt af at fortælle den samme historie om København 21 gange om dagen og advare om broer 294 gange. De står stadigvæk op under alle broerne, de dumme turister.

No comments: