Tuesday 6 September 2011

Nogle gange er deltagelse også en måde at vinde på

Vi stillede stolt op til Svanemølleræset i går og vandt en ærefuld andenplads. Med forbehold for manglende  træning, var vi glade nok for kun at tabe med en lille bådslængde, og kaninherrerne (årets nye mandlige roere) vandt heldigvis deres løb, så Kviks vederværdighed ikke gik fuldstændig tabt.
Til den efterfølgende middag blev de næstsidste detaljer planlagt, resten af holdet kører derover fredag eftermiddag, jeg invitere på kage og fredag aften futter jeg derned i tog til afhentning på Silkeborg station, hvor vi skal overnatte på Sølystskolen.

Formen er ikke helt i top, jeg har ømt håndled efter en udfordring til at klatre i flagstang - selvfølgelig kunne jeg det - og ro konkurrence bagefter og sidder nu i mormorskinne på venstre arm. Jeg håber virkelig ikke det ødelægger weekendens planer for Tour de Gudenå.
Alt er dog ikke jammer, jeg har fået tidligt fri klokken 18.30, og bager knækbrød med forventning om at det kan holde os alle kørende i weekenden.
Opskriften har verseret på en del ret meget mere pigede blogs, så den er ikke min egen:

1 dl havregryn
1 dl sesamfrø
1 dl hørfrø
1 dl solsikkefrø
1 dl græskarfrø
3,5 dl hvedemel
1 tsk bagepulver
2,5 tsk salt
2 dl vand
1,25 dl olie

Det hele røres sammen til en klæbrig dej og mases ud til en passende tyndhed mellem to stykker bagepapir og bages ved 200 grader i 5-15 min. tjek med din egen ovn, og man skal helst sidde og stirre intenst ind ad ovndøren for pludselig er det mørkebrunt og smager af pap med brændt popcorn. Ved den korrekte lysebrune farve er det fantastisk.
Frøene kan i øvrigt omfordeles alt efter havd man har i huset, og hvis man er bange for hvedemel, kan man sikkert bare komme noget andet mel i. Det hænger muligvis ikke lige så godt sammen i så fald.
Glimrende næring til travle arbejdsdag på havet, i kajak og andet friluftsspas.

No comments: