Sunday 25 September 2011

Solskinssøndag i september


Årets sidste søndag med vejr, der for alvor er godt og tocifrede temperaturer, blev udnyttet til en solokajaktur fra Svanemøllehavnen op til Bellevue i roklubbens bananbåd. Den hedder Rylle, den er kyllingegul, og jeg havde både fodtøj, madpakke og drybag (tørpose? hvorfor skal grej altid kaldes noget engelsk for at være smart nok?) der matchede. Gul er også sådan en dejlig farve, der tiltrækker insekter og opmærksomhed på vandet.
Efter at have indtaget min gule madpakke på Bellevue - kold majskolbe og banan, jeg sværger det ikke var farvekoordineret med vilje - blæste det lidt op og jeg sad og koncentrerede mig voldsomt om at lade være med at falde ud af kajakken, indtil jeg blev indhentet af studenternes kajaktræner (studenternes roklub ligger lige ved siden af, vi spiller kajakpolo med og mod hinanden et par gange om ugen), der hev mig med meget længere ud fra kysten, end hvad jeg selv ville ro alene, og det var utroligt meget nemmere at ro længere væk fra pålandsvindsbølgerne. Dog kom selskabet med betingelsen om at der fanderme skulle ros til, og ikke noget af det søndagsturspjat, hvor man ligger og glor på måger og forundres over hvor meget hængerøv de gamle nøgenbademænd opad kysten rent faktisk kan have. Det er nærmest et ballegardin, hvor der engang har været en numse. Sjovt nok er det meget sjældent unge mænd, der nøgenbader.
Yderligere forsøgte Mr Kayak at overtale mig til deltagelse i Hellerup handicap, om tirsdagen, fordi det bare er så godt træning. Jeg mumlede noget om skæve arbejdstider, og så øvede vi os i at ligge på hækbølge - samme princip som når cykelryttere lægger sig på hjul af hinanden, bare med kajak.

Bagefter belønnede jeg mig selv med fem kugler is og en flødebolle, og nu er der snart søndagsmiddag.

No comments: