Sunday 20 November 2011

Auckland og videre

Auckland er en maerkelig by, centrum er den kedeligste del med skyskrabere skytower og ikke saerlig meget andet. I forstaederne kan man derimod finde gamle fort ud mod havet med hemmelige tunneller og hvide strande blandt sorte lavaklipper, botaniske haver i kolonistil, kunstmuseer og historiske museer med udstillinger om Maorier og britisk kolonitid, graesklaedte vulkaner med udsigt over hele Auckland.

Jeg har boet paa et billigt, larmende hostel midt i centrum naesten helt nede ved kajen, sammen med en masse meget unge backpackere. Dog rendte jeg ogsaa ind i to californiske surfere, justin og Michael og Lennart fra Tyskland, som er paa min alder. Vi lavede hurtigt en aftensmadsgruppe og en aftale om at moedes oppe nordpaa. Jeg tager nemlig videre i dag, med faergen til Gulf bay, hvor man kan overnatte paa DOC's campingplads ud til havet. Saa videre op nordpaa paa tommel og gaaben, til Justin og Michael har fundet sig en klassisk backpackervan med den rette kombi af skramlet, billig og brugbar.

Jeg moedtes med Paul, der er son af en af Lars og Jannes slaegtninge ret langt ude i Canada. Han tog gerne mit ekstra grej til opbevaring, saa jeg hverken skal bekymre mig om det. Newzealaendere er utroligt hjaelpsomme, indtil videre har jeg faet spontan hjalp til at finde vej, rejsetips, kaffe og fries med Mr. Hantoto, der er en aeldre indonesisk gnetleman, som kedede sig udenfor kirken, mens hans kone var til gudstjeneste, og en laengere snak om at rejse, en oekonomiske ituation i Europa og meget andet med Sylvia ved et busstoppested.

Her er eksotisk paa saa mange maader, palmetraer  overalt og fuglekvitter, der lyder fuldstaendig anderledes end hjemme. Det giver mening at fugle hedder ting som tuitui og kaka.Alligevel er det ogsaa saert velkendt og britisk, og alting fungerer ganske gnidningsloest. Der er rene offentlige toiletter overalt og smaa drinking water taps, hvor man kan fylde sin vandflaske, alt er helt utrolig rent og paent og grafitteloest og nybygget. Og maaske en lille smule kedeligt. New Zealand er ikke et land man tager til for at se byerne.

Det varer noget tid til jeg kommer i naerheden af net naeste gang - sandsynligvis - det med telefon og net er ret dyrt og ret besvaerligt. Men jeg lover at faa lagt billeder op da. Her er smukt.

2 comments:

Veronica said...

Hi Nina,
Nice to meet you at Te Arai - hope you had a good walk and a better night's sleep!
love Veronica and Andrew xxx

Nina said...

I found an official camp :-). In whangarei now, considering the option of getting a car. Bad hitcher, i know.