Monday 28 November 2011

Nodvendigheden af koretoj

Det tager taet paa et aar at faa et nz korekort, men det tager ogdaa taet paa et aar at komme nogen steder uden egen transport. Ergo faar jeg mig et korekort. Man skal forst bestaa en teoriprove og faar saa learners license i et halvt aar, hvor man kun maa kore med en codriver - hvilket vil sige at jeg skal lokke nogen med paa tur, men her er saa mange backpackere at det bor vaere muligt. Saa skal jeg tage en praktisk prove og faar limited license hvor jeg maa kore selv, bare ikke om natten i tre maaneder. Saa skal jeg tage et advanced drivers course og saa kan jeg faa full license. Det koster 500 nz dollar, saa uanset er det billigere end hjemme. Hvorfor den slags  tricks er nodvendige?
Jeg gik 20 km for at kigge paa whangareis storste turistattraktion. Der gaar nemlig ingen bus. Det var en flot hule, men et helt aar paa den maade bliver ikke sjovt.

2 comments:

Michael said...

Det er jo lidt langvarigt projekt. Husk at dine co-drivers skal have kørekort. Synd at lidt større quads ikke er lovlige.
Jeg fortalte Villame, at det var vanskeligt at komme rundt: "She has to fund her rythm" var svaret.
No worries!
Din fader

Nina said...

Rytmen er temmelig langsom heroppe, men det drejer sig nu ogsaa helt basalt om man kan komme fra a til b. Der er en del steder, der er noget besvaerlige. Selvom der findes en nz paa langs-rute (te aotearoa) saa var det ikke lige planen :-). Jeg har lokket et par amerikanere til at gi mig koretimer og teoribogen ser ikke saerlig avanceret ud, omend det ikke var den planlagte rejselekture.