Tuesday 20 December 2011

Ud igen - Gisborne

Jeg er stadig i Auckland, og i princippet er der vel en del jeg kan foretage mig her, men i realiteten er der langt til alting og busserne går kun en gang i timen. Så jeg har faktisk kun nusset rundt i Aucklands kunstmuseum, parkerne i nærheden, biblioteket med frit internet og nede ved havnen, hvor man kan glane på gigantiske lystyachts og neonbelyste juletræer. Efter lige lovlig lang ventetid tager jeg ud igen med en lillebitte franskmand, der transporterer mig ned til Gisborne nu i eftrermiddag. Vi regner dog med at bruge et par dage på turen, der ellers kan gøres på en dags tid, men er enige om at slow travel is good travel.
Nede i Gisborne skal jeg få fingeren ud og få et kørekort og øve mig lidt i at køre bil. Jeg har også snakket med to engelske piger om at overtage deres bil om en måneds tid, når de skal flyve fra Auckland. Det er en lille rap Honda Civic 2.2, der nok bør kunne transportere mig og en codriver rundt. Og hvis jeg ikke kan få et rigtigt arbejde må jeg se om det der woofing måske kunne være interessant.

2 comments:

Michael said...

Hei
Bilkøb uden kørekort er jo lidt vidtløftigt. I et civiliseret land som NZ skal man helt sikkert have en lovpligtig ansvarsforsikring på bilen, hvis man laver ulykker på nogen. Forsikring er dyrere for unge chauffører - og uden kørekort er der måske et problem?!

Rigtige mænd sparker på hjulene, når de køber bil. Men så kan de kun føle lufttrykket i dækkene. Det rigtige er at vippe med foden øverts på hjulet for at føle, om der er klik-klak slark i hjullejet. Så ser man i motorrummet om det ser intakt ud og om der er køle-, bremse mv. vædske på Tag oljepinnen op og se om oljen er sort og fin. Er den "mælkeskummet" lækker der kølevæske i oljen. Se under bilen om brmserør/-slanger ser intakte ud. Prøv rat for slør, trykbremsen hårdt ned. Den må ikke synke mere ned (lækage i bremsesystem). Træd flere gange på bremsen. Den må ikke ikke pumpe sig op (luft i bremsesystem). Kør bilen og skift gear mm. Giv gas i et fx. 3 gear. Accelerer bilen ikke i forhold til motoromdrejningerne og kan man føle/høre koblinge glide rundt,så er koblingen slidt. Eller tag din far med på brugtbilkøb.
Gisborne ligger ved Poverty! bay og har faktisk jernbanestation på Gisborne-Napierbanen mod syd. Ved stationen ligger en Motorcamp og surfclub(ber) ved Waikanae beach.
jeg har læst noget om at arbejde på (økologiske) farme på NZ. Muligvis får man kost og logi, men vist ikke så meget mere.
Ca. 50 km syd for Gisborne er der måske potentiale i Mahia halvøen og Mahanga Beach. Toget stopper muligvis ved Opoutama, hvis deet da ikke bare er en fragttogbane.

God jul
Din fader

Nina said...

Hej Far,

Jeg påtænker at medbringe en bilindkøber, der ved noget om biler, og jeg skal nok tjekke at den virker, den sædvanlige fremgangsmåde er at man får bilen tjekket på et vlrkstd før endeligt køb, de skal nemlig også have en warranty of fitness hvert hele eller halve år for at man må køre. Jeg må gerne købe en bil hvad enten jeg har kørekort eller ej, men det er nu først om en måned tid jeg ville køber bil og da skulle jeg gerne have bestået teoriprøven, og så må jeg godt køre. Forsikringen er ikke særlig meget dyrere forid jeg er så gammel, selvom jeg kører med et nyt kørekort. Man kan godt komme rudnt til byerne i new zealand med offentlig transport, men de er ærlig talt temmelig uinteressante og består stort set alle sammen af et lillebitte center med butikker og en masse forstæder. Hvis man vil på vandreture ude i bjergene eller skoven, kan man ikke komme derud uden bil.

Gisborne har en ret stor grønt og frugtindustri, så her er en del arbejde at få, men det starter først efter jul. Ca 50 kilometer syd for Gisborne kan jeg ikke komme med offentlig transpor, og der bor meget få mennesker, og er dermed heller ikke noget særlig arbejde at få.

Kærlig hilsen Nina