Saturday 3 December 2011

Bay of Island - Paihia

Jeg er i Bay of Island i ojeblikket - paa Capt'n Bobs hostel, der drives med haard, men retfaerdig og venlig haand af Jo fra England. Det er en mindre , sovning fiskerlandsby, udenfor sason bor her under 1000 mennesker, i sason kan det vist tidobles. Saesonen er iovrigt sommerferien, der starter om et par uger, og isaer julen, og saa blvier der fyldt op af Aucklands kreative klasse, der skal slikke sol, spise dyre middage og drikke hvidvin i skyggen, mens de arbejdende horder af fattige backpackere soerger for at alt glider glat i kulissen.

Da er det ogsaa man skal ud at finde arbejde, hvis man er ude efter midlertidige backpackerjobs, og jeg har et endeligt interview paa mandag paa Darryl's dinner cruise, kajakudlejning, fisketure og yachtture- og man maa gerne synes det er morsomt at jeg sandsynligivs ender med et job, der minder foruroligende meget om det jeg havde derhjemme for jeg tog afsted. Det er dog stadig en del bedre end at vaske toiletter og skifte sengetoj paa larmende, overfyldte hostels, og Darryl himself er blevet anbefalet som en, der er rimelig at arbejde for, hvilket vist er mere end hvad der kan siges om saa mange andre steder. Der er desvaerre en temmlig udbredt kultur for at udnytte backpackerarbejdskrafdten paa det groveste, hvilket nok ogsaa gores nemmere af at de fleste er meget unge og aldrig har haft et arbejde for, og at det er jo alt sammen kun midlertidig. Men gaar alt vel, saa har jeg et arbejde over julen, og kan tjene lidt penge til resten af turen, ove mig paa teoriprove og komme lidt  mere ind under huden paa New Zealand.

I fald jeg bliver ansat, kan man ogsaa faa en adresse paa mig og lidt mere regelmaessig kontakt. Saa bliver den rigtige backpacking og det vilde udendoersliv genoptaget igen, naar newzealanderne tager paa arbejde og jeg an faa det helel for mig selv igen til off season-priser.

No comments: